Pesto z jarmużu

Jarmuż to bardzo cenne jesienne warzywo. Zawiera m.in. wit. A,C i K oraz wapń (więcej niż mleko) i potas. Zwłaszcza cenna jest wit. K, która pomaga w mineralizacji kości, reguluje krzepliwość krwi oraz zwiększa przyswajanie wit. D. Jarmuż jest warzywem kapustnym, dlatego ostrożnie powinny po niego sięgać osoby z chorobami tarczycy, jest też źródłem szczawianów i tu powinny uważać osoby chorujące na nerki. Jarmuż można przygotować na surowo i tedy jest najzdrowszy, ale można także dusić, piec, smażyć. Jeszcze do niedawna nasze ulubione danie z jarmużu, to był jarmuż podsmażony na ostrej oliwie, z orzechami lub wędzonką i twardym serem. Dziś jest to pesto, po prostu to nasz nowy warzywny hit! Pesto dodajemy do makaronu (najlepiej ryżowego) i podajemy z sałatką z czerwonej kapusty.

Pesto jarmużowe
Pesto z jarmużu

Składniki pesto z jarmużu:

  • 100 ml oliwy z oliwek
  • 2 szklanki jarmużu
  • 80 g twardego, startego sera (parmezan lub inny twardy)
  • 3 pełne łyżki nasion słonecznika lub dowolnych orzechów
  • 1 duży ząbek czosnku
  • sól, kilka kropli soku z limonki/cytryny

Jak zrobić pesto z jarmużu?

Liście jarmużu umyć osuszyć, pokroić na mniejsze części. Ser zetrzeć na drobnej tarce. Nasiona słonecznika można podprażyć na suchej patelni, ale nie jest to konieczne. Podprażony słonecznik nabiera orzechowego smaku. Wszystkie składniki wrzucić do misy malaksera i razem zmiksować. Masa nie powinna być gładka. Doprawić. Można przechowywać w lodówce w zamkniętym pojemniku do tygodnia. Podawać z wymieszany z makaronem i z dodatkiem surówki (u mnie to czerwona kapusta). Może też być pastą do pieczywa.

Z „Kukbuk”.

Smacznego 🙂

Znajdź mnie na fb

drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *